יוגה להריון

תקופת ההיריון הינה תקופה קסומה ומורכבת הן מההיבט הגופני והן מההיבט הנפשי.

כמורה ליוגה וכמלווה לידות אני נפעמת ממה שהיוגה מציעה לנו.

כשה"בנות שלי" קמות משעור יוגה בעיניים בורקות, בחיוך ואני יודעת שהגב פחות מציק, שהנשימה זורמת, שהחיים נראים הרבה יותר כייפיים , כשבמהלך לידה היולדת רגועה משתמשת בכלים שרכשה בתרגול, אני מודה לאלוהים ולמי ש"המציא" את היוגה תודה עמוקה.

 

תרגול יוגה בתקופת ההיריון, מה זה? למה זה טוב?

 

היוגה היא שיטה לשיפור איכות החיים. והכוונה לשיפור איכות החיים גם מבחינה גופנית-בריאותית וגם מבחינה נפשית-רוחנית.

תרגול יוגה מתאים לכל אחד בכל שלב בחיים כי החוק הראשון בתרגול הינו: כל אחד מתרגל לפי יכולתו ולפי מה שקורה לו באותו זמן. תרגול של בוקר שונה מתרגול בערב. תרגול בהריון שונה ואחר מתרגול שלא בזמן הריון וכו'.

לאורך כל התרגול המתרגל נמצא במודעות מלאה.  ריכוז בתהליך הקורה בגוף ובתודעה.

תרגילי היוגה משפיעים על השלד והשרירים, על אברים פנימיים, כגון הלב ומערכת כלי הדם, מערכת בלוטות ההפרשה הפנימית, מערכת העצבים, אברי הבטן הפנימיים ועוד.

ביוגה להריון אנחנו מתרגלות תרגילים שונים על מנת לחזק, למתן עומסים,

 

להגמיש ולאזן את המערכות הגופניות באופן כוללני.

 

חשיבות גדולה בהריון ליציבה נכונה.

יציבה נכונה מושגת על ידי שרירים חזקים רצועות חזקות וגמישות ומפרקים ללא חסימות. כמו כן נדרשת הבנה מנטאלית ומודעות לדרך שבה כל הגוף מאורגן בתנועה , בהרפיה ובמנוחה. יציבה נכונה מונעת כאבי גב, פגיעה במפרקים ומעצימה את האנרגיה בגוף.

בתרגול ביוגה אנו עובדים על:

חיזוק והגמשת השרירים וסיכת רצועות ומפרקים:

חיזוק והגמשת ריצפת אגן, הקניית הרגלים נכונים לנשיאת משאות  ולעשיית צרכים. (מניעת כאבי גב, שמירה על שרירי ריצפת האגן בתקופת ההיריון ובעת הלידה, תמיכת טובה לכל השלד.)

חיזוק ידיים ומפרקי שורש כף היד.

חיזוק שרירי רגליים ושרירי הגב.

ועוד ועוד.

התרגול ביוגה הינו כלל מערכתי וכשנמצאים בתנוחה מסוימת העבודה כוללת עיסוי איברים פנימיים שיפור זרימת דם וחמצן, שיפור מערכות הורמונאליות ועוד.

 

ביוגה קיימת מודעות רבה לנשימה.

 

קיים קשר הדוק בין נשימה טובה וזורמת למצבים המנטאליים של האדם.

 

לריכוז, לחשיבה וכמובן נשימה נכונה ועמוקה מספקת חמצן ואנרגיה לכל הגוף.

 

אספקת חמצן עשירה לגוף מעניקה בריאות, חוסן, חיוניות ומרץ.

 

תרגילי הנשימה על פי היוגה מעניקים, הן כמות רבה של חמצן לגוף והן יכולת  שליטה בהכרה.
רוב האנשים אינם נושמים נכון. כמות החמצן שהם מכניסים לגופם עם כל נשימה הינה קטנה ביחס לקיבולת הריאות

 

בהריון אנחנו מתרגלים תרגילי נשימה שונים לשיפור הרגלי נשימה כלליים. (שאיפה ונשיפה דרך האף, נשימה שרעפתית).

 

מתרגלים תרגילי נשימה כדי להעמיק את משק החמצן והאנרגיה בגוף במהלך ההיריון, כדי להקל על עומסים שונים הנוצרים במערכת הנשימה ולהטמיע את אופני הנשימה הנחוצים ללידה.

 

אחת הדרכים העיקריות לשליטה על הריכוז בלידה ולהפחתת כאבים משמעותית היא הנשימה.

במהלך התרגול בהריון אנחנו מתרגלים נשימות לשלבי הלידה השונים.

 

נושא נוסף שנותנים עליו את הדעת בתרגול היוגה הינו נושא ההרפיה.

 

הגוף והנפש עומדים בלחצים מתמידים מהסביבה ומעומס החיים, לחצים, ששינה בלבד אינה מצליחה להפיגם.

שיטת ההרפיה לפי היוגה הינה שימוש בכוח של תת-ההכרה (אותו כוח שמצוי בכל אחד מאיתנו) לשיגור סוגסטיות מרפות ומרגיעות לאברי הגוף השונים. ואף להכרה. שיטה זו נקראת – אוטוסוגסטיה.

בחיי היומיום בכלל ובהריון בפרט, ההרפיה בעת ביצוע כל מטלה מאפשרת שימוש מושכל באנרגיה המוכלת בגוף.

בהריון הגוף נמצא בעומס , פעילות הנעשית במודעות והרפיה מקילה על העומסים השונים. לדוגמא:תוך כדי  דיבור בטלפון אין צורך לכווץ את השפתיים או להחזיק את מכשיר הטלפון כאילו שוקל קילו.

בתרגול היוגה אנחנו  מתרגלים איך להיות באסנה (בתנוחה) בהרפיה. איך להרפות בין התנוחות ולאפשר לכל מה שנפתח במהלך התנוחה לזרום באיזון. וכן מתרגלים הרפיות בתחילת ובסוף כל תרגול.

הרפיה במהלך הלידה חשובה ביותר!!!! הגוף במהלך הלידה נמצא במאמץ מיוחד של המערכת ההורמונאלית והרחם וכל תוספת של מאמץ אינה נחוצה. יולדות שמתרגלות הרפיות במהלך ההריון משתמשות בכלי ההרפיה כדי לעזור לעצמן. מנוחה טובה בין ציר לציר, הרפיה במהלך ציר מאפשרות לגוף להשתמש רק באנרגיה הדרושה לביצוע המשימה הנכבדה. המנוחה בין הצירים שימוש בכח שיש ליולדת ללא "בזבוזים" עוזר מאד בתהליך. הרפיה בזמן צירים גם עוזרת בשיכוך הכאבים. האנדורפינים (הורמוני שיכוך הכאבים) משתחררים בגוף ביתר קלות כשאין מתח.

מה עוד מתרגלים ביוגה?

עיבוד נושאים שונים הקשורים להריון והלידה.

 

בתרגול היוגה בהריון מושם דגש על בירור "מה מתאים לי כרגע". הידיעה כי הגוף משתנה ומאותת לי מה "מתאים לי לעשות כרגע" . הלימוד הזה קורה בתהליך ארוך של הפנמה ולימוד. כל אחת מתרגלת את מה שמתאים לה. כשלומדים מה מתאים , בלידה עצמה קל יותר לשמוע לאיתותים מהגוף.

 

תרגול יוגה מתמשך מאפשר הפנמת תנועתיות, נשימות והרפיות כך שבלידה עצמה כל מה שצריך זה "להזכיר " ליולדת מה לעשות והאינפורמציה כבר מוטמעת ב"אוטומט " שלה.